Hopp til hovedinnholdet

Våre omgivelser

Status problemspill i Norge

Den norske pengespillreguleringen har som målsetting å forebygge spillproblemer i befolkningen. For å følge med på utviklingen bruker Norsk Tipping i hovedsak fem ulike kilder. 

1. Befolknings­undersøkelsen

Lotteritilsynet overtok ansvaret for Norsk Tippings befolkningsundersøkelse i 2014, og denne regnes nå som myndighetenes offisielle måling av spilleproblemer i Norge. Undersøkelsen gjennomføres av Nasjonalt kompetansesenter for spillforskning ved Universitetet i Bergen (UiB) hvert tredje eller fjerde år, med Lotteritilsynet som oppdragsgiver.
Norsk Tipping anser dette som den mest omfattende undersøkelsen av omfanget av spilleproblemer i Norge, og den som gir den beste kartleggingen.
Den forrige undersøkelsen, Omfang av penge- og dataspillproblemer i Norge, ble gjort i 2022 og publisert i mai 2023. Resultatene sist viste en markant nedgang i antall problemspillere, fra 1,4 prosent (55 000 personer) i 2019 til 0,6 prosent (22 000) i 2023.
Andel moderate risikospillere hadde også sunket, fra 3,1 prosent til 2,3 prosent.

2. Spillepuls-indeksen

Monitoreringssystemet Playscan ble i 2024 gjenskapt og videreutviklet hos Norsk Tipping, etter at leverandøren av systemet, Svenska Spel, ikke lenger tilbyr systemet til eksterne kunder. Norsk Tipping har med det laget vår egen analysemodell for vurdering av risiko, kalt Spillepuls. Modellen analyserer data fra spillere i en gitt periode, og måler endringer i spilleatferd med tanke på risiko for å utvikle spilleproblemer.
Verktøyet vurderer om kunder beveger seg i retning et høyere eller lavere risikomønster, og de kategoriseres etter høy (rød), middels (gul) eller lav (grønn) risiko for å få problemer med pengespill. Summen av endringer hos alle kunder kalles Spillepuls-indeksen. Indeksen forteller om kundene samlet sett beveger seg i negativ eller positiv retning.
Norsk Tipping bruker Spillepuls-indeksen som en indikasjon på hvor godt selskapet lykkes med å forebygge spilleproblemer. Indeksen starter på null hvert år, og sammenlignes direkte med foregående år. Indeksen var positiv i 2021 (30 058) og 2022 (9 790), men negativ i 2023 (-2 139). I fjor stoppet den på 8 451 ved årsslutt, noe som betyr at Norsk Tippings spillere har beveget seg i retning av lavere risiko, totalt sett. Dette er et positivt resultat, i et år hvor selskapet har opplevd en høy grad av kanalisering av spillere og omsetning.  

3. Hjelpelinjen for spilleavhengige

Hvert år publiserer Lotteritilsynet statistikk fra Hjelpelinjen. I 2024 loggførte Hjelpelinjen i alt 774 henvendelser, en økning fra 756 i 2023. Antall førstegangssamtaler om pengespill sank fra 506 året før til 439 i fjor.
Hovedproblemspillet (eller det eneste)TallProsent
Kasinospill (nett)28164 %
Oddsspill5613 %
Poker174 %
Bingo102 %
NT Belago00 %
Hestespill82 %
NT terminal (Multix)20,4 %
Lotto/Vikinglotto/Eurojackpot/Extra/Joker/Keno/Nabolaget20,4 %
Tipping00 %
Skrapespill00 %
Andre pengespill153 %
Pengespill, men ikke spesifisert4410 %
Ikke tema20,4 %
Dataspill (spill som ikke er pengespill)21 %
Totalt439100 %

4. Samtalestatistikk Spillavhengighet Norge


Spillavhengighet Norge publiserer årlig statistikk over antallet henvendelser fra spilleavhengige og pårørende. Fra 2023 til 2024 økte antall førstegangshenvendelser med 26,2 prosent, fra 937 til 1119. Kasinospill er fortsatt hovedproblemspillet for innringerne.

(Merk at Spillavhengighet Norge inkluderer henvendelser fra enkeltpersoner som vil ha tilsendt programvare (Gamban) for utestenging (419 stk. i fjor) ,og henvendelser de har fått når de har stått på stands (140 stk. i fjor) i sitt tallgrunnlag. Dette gjør ikke Hjelpelinjen for spilleavhengige i sitt tallmateriale.)

642 av henvendelsene kom fra spillere (+9,3 prosent fra 2023)

355 henvendelser kom fra pårørende (+28,1 prosent fra 2023)

Organisasjoner, arbeidsgivere o.l. sto for resten av henvendelsene.

Her spiller de:

29 prosent av henvendelsene gjelder spill hos uregulerte selskaper (-14 prosent)

18 prosent av henvendelsene gjelder spill hos Norsk Tipping (likt som i 2023)

38 prosent har ikke oppgitt hvem de spiller hos (+11 prosent)

5. Norsk Tippings problemspillmåling

Siden 2021 har Kantar TNS gjennomført en årlig problemspillmåling for Norsk Tipping. Undersøkelsen er representativ for befolkningen, med ca. 5 000 respondenter. Årsaken til at Norsk Tipping startet med egne målinger, er at Universitetet i Bergens (UiB) offisielle befolkningsundersøkelse ikke gjøres hvert år (ref. pkt. 1 over). UiBs måling gir i våre øyne den beste kartleggingen. Norsk Tipping har likevel behov for hyppigere indikasjoner på utviklingen av problemspill, nettopp for å se om tiltak vi iverksetter har effekt. UiBs og Kantar TNS’ undersøkelser gjøres med litt ulike metoder og kan ikke sammenlignes direkte. 

Kantar TNS’ undersøkelse i forfjor viste en svak økning av problemspilling i befolkningen. Hovedforklaringen synes å være at flere spillere oppgir å spille for mer enn de har råd til, fordi økonomien har blitt dårligere i dyrtiden. Undersøkelsen fra 2024 viser en flat utvikling i problemspill siden da. Den avdekket ingen signifikant økning eller reduksjon i problemspill i løpet av fjoråret. Det er fortsatt blant unge menn Norsk Tipping ser at problemspillingen er størst. Det var også denne gruppen som sto for økningen fra 2022 til 2023. Da fant man en økning på 6 prosentpoeng i moderat risiko- og problemspill blant menn fra 16-25 år.

Norsk Tipping har siden jobbet med å bedre forsøke å forstå hva som skjer blant disse unge spillerne. Vi ser blant annet en utvikling der flere unge spiller kasinospill. Dette er særlig 18-åringer, som i større grad enn tidligere registrerer seg for å spille i denne kategorien. Figuren under viser andelen av personer i  aldersgruppen 18 – 25 år og for resten av befolkningen som spiller KongKasino, altså nettkasino hos Norsk Tipping. Forekomsten er tre ganger så høy blant de unge.