Hopp til hovedinnholdet

Administrerende direktør

Nye trender utfordrer oss

2024 har vist at den norske pengespillmodellen fungerer. Norsk Tipping er bevisst på vår rolle i reguleringen, og vi har en offensiv tilnærming til hvordan vi må innrette oss i et marked i endring. Markedet forandrer seg, men samfunnsoppdraget består. 

Den to år gamle pengespilloven stiller høyere krav til oss som statlig spillselskap. Det betyr strengere regler for ansvarlig spill, inkludert risikovurderinger av spillere og bedre internkontroll. Når vi gjør feil, får det konsekvenser, både for kunder og for selskapet. Vi må være skjerpet og vårt ansvar bevisst når virksomheten nå stadig tilpasser seg en ny hverdag.

Vi mener at Norsk Tipping, som myndighetenes verktøy for å realisere norsk pengespillpolitikk, har en sterkere posisjon enn noen gang. Tiltak som betalingsformidlingsforbud for ulovlige pengespillaktører og effektiv håndheving av forbudet mot spillreklame på tv, har bidratt til økt kanalisering. Det å lede norske spillere til et bredt og godt spilltilbud innenfor Norsk Tippings verdensledende ansvarlighetsrammeverk, er en forutsetning for å nå målene i pengespillreguleringen – å forebygge pengespillproblemer og andre negative konsekvenser av pengespill.

Vi mener at Norsk Tipping, som myndighetenes verktøy for å realisere norsk pengespillpolitikk, har en sterkere posisjon enn noen gang.

Overordnet er det er ikke tegn til noen signifikant økning i problemspill blant befolkningen det siste året. Likevel ser vi strømninger og trender som må følges spesielt med på. Mange flere unge, og spesielt menn, oppsøker de mest risikoutsatte spillene våre. Det skjer uten noen form for markedsføring. Det er viktig at vi forstår hva som er i ferd med å skje, og hvorfor risikoutsatte kasinospill ser ut til å ha en så stor plass i de unges bevissthet, før de blir kunder hos Norsk Tipping.

Det er uansett en uønsket trend, og vi må gjøre enda mer for å hindre at dette utvikler seg til et voksende problem for unge spillere. Heldigvis er vi godt i gang. I 2023 innførte vi egen tapsgrense for 18-19-åringer på 2 000 kroner pr. måned, og tidlig i 2025 innførte vi ytterligere innstramminger – nå for unge voksne til og med 24 år.

Illustrasjonsbilde sammensatt av tre fotos.Et viser tre personer på tur, et viser action fra en hockeykamp og et viser nærbilde av en som spiller cello.

Norsk Tippings overskudd fordeles i sin helhet til samfunnsnyttige formål.

På samme tid skjer det store endringer som påvirker vår synlighet. Den digitale utviklingen av salget av spill flytter oppmerksomhet fra butikker og kiosker til mobiltelefon og nettside. Det får betydning for hvor og hvordan befolkningen møter budskap fra Norsk Tipping.

Alt dette er faktorer når vi jobber med å tilpasse kommunikasjon og budskap innenfor lovens rammer – å begrense markedsføring til det som er strengt nødvendig. Vi jobber løpende med å tilpasse oss til den nye markedshverdagen. 2024 ble et år der vi så konturene av en ny virkelighet i spillemarkedet. Det gir oss både dilemmaer og muligheter, når målet er å forebygge spilleproblemer.

Fjorårets erfaringer ledet oss til å sette to tydelige mål for selskapet fremover. Ett er å fortsette å utvikle våre ansvarlighetsverktøy og jobbe forebyggende med spillproblematikk. Her er Norsk Tipping en del av løsningen på et samfunnsproblem.

Det andre er å sikre kvaliteten i våre forretningskritiske prosesser. Det betyr tettere oppfølging av, våre løsninger for både ansvarlighet, ID/betaling, spill og trekninger. Kvaliteten i våre forretningskritiske prosesser skal prioriteres foran alt.

Til sist må vi ikke glemme at Norsk Tipping nok en gang leverer et stort overskudd. Det vet vi at overskuddsmottakerne våre setter stor pris på, for pengene legger grunnlaget for et bredt spekter av aktiviteter innen både idrett, kultur og samfunnsnyttige formål. Vi vet også at mottakerne forventer at pengene genereres fra et pengespilltilbud der færrest mulig får problemer.

Hver eneste dag er vi bevisste på den fine balansegangen mellom kanalisering av spillelyst og overstimulering av markedet. Hva er tilstrekkelig å gjøre og hva er nødvendig å gjøre? Mantraet vi tar med oss inn i 2025 er derfor hele tiden å tilstrebe å være i forkant, identifisere og forbedre våre prosesser, og ikke minst evne å snu oss raskt rundt hvis oppgavene krever det. Da vil vi lykkes med vårt samfunnsoppdrag også i fortsettelsen.