Hopp til hovedinnholdet

Attraktivitet

Et ekstraordinært år

Stor kundevekst i mange kategorier, rekordhøy omsetning og overskudd. 2024 ble et ekstraordinært år.

Over 2,3 millioner nordmenn spilte minst ett av våre spill i løpet av fjoråret, altså ca. halvparten av alle over 18 år.

Tilbudets attraktivitet, kombinert med myndighetenes tiltak for å beskytte markedet mot ulovlig konkurranse, bidrar til å samle spillerne om det regulerte, lovlige tilbudet fra Norsk Tipping. 

Vi og de andre lovlige aktørene samler nå 92,1 prosent av det norske markedet innenfor reguleringen. Norsk Tipping alene har over 73 prosent av spillemarkedet.

Første milliardvinner

Ingrid Roterud Mathisen foran et kamera fra NRK, foto.

MYE I MEDIA: Lotteriansvarlig Ingrid R. Mathisen.

Minst 111 medieoppslag. Det illustrerer oppmerksomheten som Norges første milliardvinner på pengespill fikk i januar.

En heldig vinner vant hele potten i Eurojackpot, og 1,36 milliarder kroner ble dermed overført til en kvinne fra Østlandet. Dagen etter vant en ung mann fra samme landsdel 286 millioner kroner i Vikinglotto, noe som også fikk voldsom oppmerksomhet på TV og i aviser, både lokalt og på riksplan. Disse to hendelsene – og medieomtalen av dem – bidro sterkt til at lotteriproduktene opplevde uventet stor vekst i 2024.

Mange faktorer

Veksten i 2024 ble større enn forventet. Vi ser at svært mange faktorer har virket samtidig og gitt dette resultatet. Tross fortsatt redusert markedsføring, ser vi stor vekst på flere områder, og nye kunder har strømmet til Norsk Tipping.  150 000 flere spilte hos oss i fjor enn året før. 

Alle spillkategorier vokste i 2024

Netto spillinntekter (mill. kr.)20242023
Sportsspill1 4211 163
Lotterispill6 3865 885
Øyeblikksspill955864
Kasinospill1 4761 358
Totale netto spillinntekter10 2389 270

Reguleringen 

Myndighetenes vellykkede arbeid for å beskytte det lovlige markedet gir bedre resultater enn noen gang. Mindre ulovlig reklame, betalingsformidlingsforbud og at store utenlandske spillselskap har trukket seg ut av det norske markedet, har trolig hatt stor effekt. På fem år er den uregulerte andelen av totalmarkedet halvert. Kundene ledes over til Norsk Tippings tilbud når de skal spille.

Fra 1. januar 2025 er DNS-blokkering innført, som gir Lotteritilsynet mulighet til å pålegge norske internettleverandører å blokkere utenlandske nettsider som retter seg mot norske kunder i strid med pengespillovgivningen. 

Vi benytter markedstrackere som en indikasjon på omfanget av kanalisering fra de utenlandske spillselskapene. Markedstrackerne er regelmessig utsendte markedsundersøkelser som måler befolkningens spillevaner og forbruk innen pengespill, enten på befolkningsnivå (landsrepresentativt) eller rettet mot spillere av de enkelte kategoriene av pengespill. Undersøkelsene gjennomføres av Kantar på vegne av Norsk Tipping.

Lotterispillene

Stor oppslutning om lotterispillene er en bærebjelke i arbeidet for å minske risikoen for problemer med pengespill. Lotterispill er kategorien som i minst grad er forbundet med risikoutsatt spilleatferd. Derfor er det slik at jo flere av spillkundene som velger lotterispill framfor spill med høyere risiko, jo bedre er det.

Lotterispillene (Lotto, Eurojackpot, Vikinglotto m.m.) vokste med 6,5 prosent i antall kunder og 8,1 prosent i omsetning i fjor. Det er særlig to hendelser som ligger bak den gunstige utviklingen, i tillegg til den generelle kanaliseringen. Norges første milliard-utbetaling i pengespill fikk enorm oppmerksomhet i pressen i januar. En del av veksten i første tertial kan trolig tilskrives denne oppmerksomheten.

Lottokuler liggende i en trekningstrommel

Lottierspill som Lotto fenger de fleste.

Gjennom året har vi også vært heldigere enn vanlig med å ha flere store jackpoter som er blitt stående over lang tid. Det bidrar til å holde interessen og oppmerksomheten oppe, og konsekvensen er flere kunder og høyere omsetning. Andelen av befolkningen som spiller lotterispill er for 2024 beregnet til 48,9 prosent, mer enn på mange år.

Sport

Sportsspill og kasinospill på nett er kategoriene der utenlandsk spillbransje har forsøkt å kapre markedsandeler, og på et tidspunkt hadde de godt fotfeste i befolkningen. Nå ser det annerledes ut.

Fotball-EM i Tyskland i juni/juli og OL i Paris i juli/august ga oss rekordstor oppslutning om sportsspillene. Kundeveksten på årsbasis endte på 33,1 prosent for Oddsens del, mens også den gode gamle Tippekupongen opplevde vekst igjen – hele 13,8 prosent flere kunder enn i 2023. Omsetningen øker også, men ikke med like mye som antall kunder. Hver enkelt kunde taper dermed mindre i snitt enn året før. Den store veksten under fotball-EM er trolig forklaringen på at Spillepuls-indeksen falt kraftig i sommer. Utover høsten steg indeksen raskt tilbake på pluss-siden.

Kasinovekst 

På tross av fravær av markedsføring og dempende tiltak, ser vi at mange flere finner veien til nettkasinotilbudet vårt – hele 25 prosent flere enn året før. Det betyr at det regulerte markedet fortsetter å ta markedsandeler på bekostning av det uregulerte, og det er positivt. Med så stor vekst, er det likevel nødvendig å vurdere flere tiltak som kan dempe veksten i denne kategorien. 

At flest mulig av de som har lyst til å spille nettkasino, gjør det i regulerte former med en sterk ansvarlighetsramme rundt seg, virker forebyggende. Det er også et poeng at færrest mulig av de som hittil ikke har spilt kasino, fatter interesse for det. Våre undersøkelser tyder på at mange KongKasino-kunder har funnet spillene i våre kanaler, uten at de har en spillelyst på forhånd. Det er ikke en utvikling vi ønsker, og vi må finne nye tiltak for å motvirke dette. 

Det er også et varsko at den store kundeveksten først og fremst kommer i de yngste aldersgruppene, og særlig 18 til 25 år. Les mer om utfordringen her, Et varsko,  og i Rapporten om ansvarlig spill

Øyeblikksspill

Interessen for eFlax har økt kraftig, og kategorien opplever vekst på over 23 prosent i antall kunder. Årsaken er sammensatt, men har sammenheng med at vi generelt har rekruttert mange nye, og særlig unge kunder som er opptatt av det sosiale aspektet ved pengespill. eFlax er et spill som svarer på dette behovet.

Skjermbilde av et elektronisk flaxlodd

Stadig flere prøver eFlax

Tilstrekkelig markedsføring 

2024 ble et år der vi så konturene av en ny virkelighet på spillemarkedet. Det gir oss både dilemmaer og muligheter, når målet er forebygging av spilleproblemer. 

Vi har hatt en vesentlig nedgang i tradisjonell markedsføring de siste årene, parallelt med at ulovlig reklame er kraftig redusert. I 2023 ble Norsk Tipping pålagt å redusere kostnadene til markedsføring med 20 prosent innen 30. juni 2024. Kostnadene ble redusert med 27,9 prosent innen fristen, og totalt med 24 prosent for hele året. Fra 2023 til 2024 ble kostnadene ytterligere redusert med 7 prosent. 

Samtidig skjer det andre, vesentlige endringer som påvirker hvordan vi må tenke om merkevarebygging, synlighet og reklame.  

Når ulovlig pengespillreklame forsvinner og uregulerte spillaktører oppleves som mindre tilgjengelige, opplever Norsk Tipping økt omsetning og flere kunder.  Deler av kundemassen endrer preferanser og søker seg mot spill med høyere risikoprofil. Trenden gjelder spesielt nye, unge kunder, men også i aldersgruppen over 30 år er spillemønsteret i endring. Det utfordrer oss på hvordan vi setter sammen tilbudet vårt, og ikke minst hvordan vi kommuniserer med markedet og kundene. 

På samme tid skjer store endringer som påvirker vår synlighet på lang sikt. NRK har flyttet lottotrekningen til NRK2. Tradisjonell markedsføring er redusert, mens vår digitale synlighet via nettaviser og andre digitale partnere har økt. Vridningen fra fysiske kanaler til heldigitale kanaler, altså flytting av oppmerksomhet og trafikk fra butikken på hjørnet til appen i lommen, får betydning for hvor synlig og til stede Norsk Tipping er i folks hverdag.   

Dette er variabler når vi tilpasser kommunikasjon og budskap til det loven krever - å begrense markedsføring til det som er strengt nødvendig. 

Bedre tjenester

Stadig forbedringer av produkter og tjenester er nødvendig for at tilbudet vårt skal holde seg attraktivt for de som vil spille pengespill. Fjoråret inneholdt ingen store produktlanseringer eller -endringer, men stegvise forbedringer av tjenestene bidrar til å holde på kundene.

Ansvar for utviklingen

Den regulerte delen av spillmarkedet har hatt stigende markedsandel de siste åra, og veksten fortsatte i 2024. Dette skjedde altså før stortingsvedtaket om DNS-blokkering trådte i kraft 1. januar 2025. DNS-blokkering er blokkering av nettsteder som retter spilltilbud eller markedsføring mot Norge, uten å ha tillatelse til det.

Dette gir oss som enerettstilbyder økende ansvar for å nå målene i pengespillreguleringen. Attraktiviteten til våre egne produkter og tjenester er avgjørende, og vår jobb er å ta grep som påvirker spilleatferden i retning av lavere risiko. Vi ser tydeligere enn før at at generelle trender i samfunnet påvirker spillelysten. De unges tilstrømming til kasinospill er bekymringsfull, og reflekterer en trend som spenner videre enn hva Norsk Tipping kan påvirke alene.